24 Nisan 2011

Kar Realizasyonu Nedir?

Emtia veya senet fiyatları belirli zamanlarda beklentimiz dışında hızla artabilir ya da düşebilir. Önceki yazılarımda hisse senedi alımında spekülasyonun öneminden bahsetmiştim. Ve spekülasyon akabinde artan senedin satılması önem arz eder. Çünkü piyasalarda neler yaşanacağını hiç bir analiz ve yöntem kestiremez. Teknik analiz ve diğer analiz yöntemleri her zaman için yol gösterici alternatifler olarak bir kenarda durur.

İnsan psikolojisi, yatırım sırasında daha öncesinden alınan kararlara uymaz. Bir yerde hırsının kölesi olur. Çoğu zaman zamanında satılmayan senetlerden başa baş noktasına düştüğümü iyi hatırlarım. Ve zaman ile yatırımcı psikolojisini şöyle ifade edebiliriz; zaman arttıkça yatırımcı eski prensiplerini unutabilir. 1,00'den alınan bir senede 2 hafta zaman biçtiniz ve bu süreç sonrasında 1,20 olmasını bekliyorsunuz. Ama çok sıradan olmayan bir biçimde günlük %5 artışlarla 4 gün içerisinde 1,20'ye ulaştınız. Kısacası hedefine vardınız, bu durumda senedin satılması gereklidir. En azından yatırımcı psikolojisinde, satmak istediğiniz hedef bu noktaydı. Bu noktadan senedin satılması kar realizasyonudur. Kar realizasyonu oldukça önemlidir. Şöyle ki 1 liradan 1,20' ye yükseliş sizin için henüz bir kar ifade etmez. Çünkü hala elinizde senet bulunmaktadır. Ve bu senedin 4 gün içerisinde bu artışı yapması yatırımcıyı bu senet daha gider diye yanıltır. Ve ertesi gün ani satış baskısıyla senet taban değere bile ulaşabilir.

Kar realizasyonunun en büyük düşmanlarından birisi belki de en büyüğü yatırımcı psikolojisidir. Az önceki örnekte 4 günde %20 kar elden eden zihin, bunu satmak istemez, daha da gideceğine kendini inandırır. Ama başlangıçta hedeflediği günden daha kısa sürede bu hedefe ulaşmıştır, bu aklına gelmez. Ve o zamanlar kendi kendine söylediği en büyük yalanlardan birisi ise uzun vade olarak yatırım yaptığıdır.

Somut bir kaç örnek vermek istiyorum. Geçtiğimiz yıl bu işle profesyonel anlamda, analiz yaparak ve teknik bilgilerden haberdar, uğraştığım zamanlar da AKSA' yı almıştım. Hedeflediğim oran %5 ve 1 haftada olması yönündeydi. Ve senedi aldığımın ertesi gününde %6'yı yakalayan senedimi o gün içerisinde satmıştım. Yakın dostlarımdan bazıları beklememi daha erken olduğunu söylediler ama psikolojiye uymak gerekiyordu, doğrusunu yapmıştım. Ertesi gün senet %3-4 civarında düşüş yaşamıştı. Yine başka bir örnek ama bu sefer olumuz, BAKAB' ı almıştım 1,66' dan ve hedefim 2,50 civarı satıştı ve senet hızla 2,12 civarına çıktı ama ben yine de satmadım. Ve oralarda bayağı bocaladı arkasından piyasaların bozulmasıyla beraber 1,81' den zorla çıktım. Kar realizasyonu yapmamam bana pahalıya patladı.

Önemli bir hususta hedeflerimize yönelik. Az önceki örnekte hedefim 1,20 iken senet 1,18 veya 1,19' a geldiği zamanlar 1 kademe yüzünden senedi satmamakta büyük yanlışlardan. %18 getiriyi düşünmeden %2' lik fark yüzünden eldeki %18' den de olabiliriz.

Yatırımlarımızdan doymasını bilmeliyiz. Zaman zaman kazanmanın da keyfine varmalıyız. 0,60'dan maliyetle aldığımız senet 1,20 bile olsa hala elimizde bir şey yok. Azla da olsa yetinelim, elimize geçen paralarla mutlu olalım.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorumunuz için teşekkür ederiz.


Hissedarlar